Den voldsomme komponentmangel samtlige af verdens fabrikker lider under, betyder kort sagt at det er blevet sværere at få produceret og leveret varer. Kombineret med en større efterspørgsel er situationen blot blevet mere usikker, og leveringsdatoer er desværre gået hen og blevet “en by i Rusland”. Alt for mange af vores produkter er derfor kun tilgængelige “på restordre”.
Selvom coronakrisen er ved at være fortid herhjemme, er den desværre stadig aktuel i mange af de lande, hvor blandt andet de elektroniske komponenter til STIHL og Husqvarnas maskiner bliver produceret. Ledningsnet, afbryder, koplingsudstyr, gummidele er blandt de mange komponenter, der fortsat er ramt af coronakrisen.
Ruslands invasion af Ukraine har medført helt nye forsygningsvanskeligheder. Nu er det særligt tændrør, der ikke er til at fremskaffe, og det forsinker produktionsleddene yderligere. Hvor længe manglen på komponenter varer er ligeså usikkert som udfaldet af krigen, og situationen ændrer sig dagligt.
Både Husqvarna og STIHL har investeret i udvidelse af af deres produktionsfaciliteter, men når forsyningssituationen ændrer sig dagligt, er det begænset, hvor meget de kan planlægge sig ud af. Derfor kan vi desværre ikke komme med estimerede leveringstider for de varer, vi har i restordre hos producenterne.
Ét tiltag giver dog håb forude…
Allerede i begyndelsen af coronapandemien stod det klart, at coronakrisen ville give store forsyningsvanskeligheder i fremtiden. I Kalundborg Skov Park Have påbegyndte vi derfor et større logistisk arbejde, der mundede ud i et nyt og betydeligt større lager. Lageret, der stod klart i januar, giver os mulighed for at købe store partier hjem (når dette er muligt), så lagerbeholdningen får sværere ved at gå i minus.
Selvom en del specifikke produkter stadig er i restordre, har vi dog samlet set flere maskiner på lager, end nogensinde før. Forelsker du dig derfor i et produkt som er i restordre, kan vi næsten altid finde et alternativ, der kan løse de samme opgaver for dig.